People Watching Right Now


19.8.2016 | MELAYU YANG HILANG- PROF DR ABDUL MUA'TI @ ZAMBRI AHMAD


Generating Download Link, Please wait . . .


Generated Downlodable Links


Published: 2 years ago
Dapatkan info-info majlis ilmu terkini dan terhebat setiap hari
Dapatkan kemaskini jadual kuliah maghrib di qaryah masing - masing.


#Jom LIKE & SHARE laman FB kami
https://www.facebook.com/majlisilmupulaupinang

#Jom subscribe channel youtube kami,
https://www.youtube.com/majlisilmuppinang

#Jom LIKE & SHARE laman web rasmi kami
www.majlisilmupulaupinang.com

#sebarang sumbangan bagi kos pengurusan Siaran Live Streaming Majlis Ilmu Pulau Pinang, boleh dibuat menerusi :

Ilmiah Resources (Maybank)
557157310431


comment  Comments

Wahai saudara Islam kami adalah melayu patani selatan Thailand
Jagan berlupa melayu patani

Penjajah Siam berhilang agama kits

6 days ago

Terbaik. alhamdulillah dpt ilmu bermanfaat. cara cerita best byk boleh dpt utk kita dan anak2 cucu kita. prof ni pon lawak. mmg tak tertidor la dgr dia cite

1 week ago

Sejarah kerajaan Islam pertama di Nusantara adalah Kerajaan Perlak yg berdiri abad 9. Saat yang sama di kawasan jawa sumatera masih dikuasai Sriwijaya https://youtu.be/Tvb-OAnCxTA

1 week ago

Kalau ikut usman awang, kononya kalau Islam je automatik melayu, walaupun sebelum itu ramai penduduk di sini beragama hindu, dan guna perkataan sanskrit. Jadi semua orang yang duduk disini sebelum arab bawak Islam bukan melayu ke?

Ini kira Islam dah hijack melayu. kalau bapak kau nelayan, kau polis, bapak kau tak jadi polis aotomatik atau pekerjaan polis lebih mulia daripada nelayan, dan kau dikira kurang ajar dan lupak diri kalau kutuk bangsa nelayan.

Kenapa orang melayu peluk agama orang dari Arab, tak bijak buat agama sendiri ke? Kalau peluk agama Arab sebab kononya allah memilih arab, bermaksud allah tak memilih melayu. Allah benci melayu ke? melayu bukan pilihan utama allah?

Kalau orang melayu protomalay datang dari Africa, bermaksud orang africa lebih melayu dari orang asli.

2 weeks ago

+Parappapapa 14 kenapa mamat usman awang tak kata "pakistan yg kahwin melayu islam sunni, duduk sini lama2, dia ikut budaya kita yg banyak berasal dari budaya india dan cina, pakistani itu melayu"

Kau pandai2 buat andaian tentang apa dia bermaksud lepas itu nak jual pada aku pulak. Boleh belahlah.

1 week ago

Kau kata "kau x faham sejarah tp masih nk memperlekehkan mereka yg bersusah payah mendalami ilmu sejarah" bukan main accusing orang tak faham sejarah.

Kepala butuh kau, senang diri kau kata aku tak paham sejarah. Sejarah dan agama itu bukan faktalah. Kau bodoh sombong, dah lah bodoh nak bagi nasihat pulak.
https://youtu.be/C713wUjxuDo

1 week ago

+Parappapapa 14 kau kata bab agama jangan main, ini bab agama islam jangan main ke semua agama jangan main sebab dalam islam tak habis2 kata agama islam je bagus, agama lain tak bagus, kerana itu kena masuk islam. Sebab itulah melayu yg kononya bijak, yg dulunya beragama hindu, buddha dan lain lain masuk islam, sebab musah terpedaya dengan kata2 arab yg kononya kepercayaan dia je bagus, sekarang orang melayu islam pulak tak habis2 berdakwa, kata islam je bagus. Tak habis2 gentam agama orang, bila orang tanya pasal dia, kata "bab agama jangan main2". Kenapa double standard. Bab agama ini bab kepercayaan membuta tuli ke, tak boleh sual?

Kau ingat orang arab dulu je je jahilliyah, orang lain tak jahilliyah? Kau ingat orang srkarang tak jahilliyah ke? Kau ingat sebab islam dicipta oleh orang arab dengan mencuri hasil karya agama yahudi dan kristian macam agama2 lain, kejahiliyaan arab tak de lagi? Dah le muncuri hasil karya yahudi/kristian, lepas itu kata yahudi dan kristian sesat, macam dia je bagus. Itulah kejahiliaan islam. Jadi kau kira islam tak jahiliyah ke, sebab dia agama kau, dan hanya islam masuk tempat imaginasi di panggil syurga? Islam pun tak cukup kena sunni islam.

Jadi dalam kiraan dan otak kau berapa lama orang india dan cina kena duduk kat malaysia utk jadi "melayu", kerana orang pakistan, yg negaranya muncul pada tahun 1947 dah jadi melayu wallaupun baru duduk kat sini kurang 70tahun, tetapi india yang duduk dan berdagang kat sini dari zaman raja raja chola masih india. Kerapa double standard? Kena berapa lama melayu duduk di eropah sebelum dikira orang putih?

1 week ago

+Jane 1 Jane Ooops, tertinggal satu point, yg org pakistan Usman Awang panggil melayu tu adalah pedagang dr pakistan yg menetap terus di sini dan Berkahwin dgn org sini, sbb tu dipanggil melayu, sbb dh di integrate ke dlm komuniti melayu, sbb tu muka melayu bermacam2, sbb byk bercampur darah dgn bangsa lain.

1 week ago

+Jane 1 Jane how can I say this? Bab agama ni jgn main2. Allahualam ada sbb al quran diturunkan di dlm kalangan org arab. Bangsa arab jahiliyah dahulu sgt teruk sampaikan anak sendiri ditanam hidup2. Jadilah wajarlah nabi diturunkan di kalangan mereka untuk memperbetulkan akhlak mereka. nabi muhammad org arab, mestilah alquran pun dlm bahasa arab, kerana madinah itu penuh dengan org arab. Org bukan arab selalunya di kalangan hamba. Takkanlah nak berdakwah dlm bahasa inggeris kut. Lagipun Islam di serata dunia bukannya diajar dlm bahasa arab tapi di dalam bahasa natif masing2. hanya ajaran membaca al quran sahaja dlm bahasa arab dan doa2. tetapi doa2 dlm bahasa lain pun diterima juga, tiada masalah. al quran kan ada terjemahan bahsa melayu, kenapa nak marah2 al quran di tulis dlm bahasa arab? BAhasa arab pun penuh dengan kiasan dan puitis, kalau terus diterjemahkan macam bible, maksud asalnya juga akan hiang. sbb2 lain tu Allahualam.

Tp memang betul manusia terawal datang dr afrika, kau x faham sejarah tp masih nk memperlekehkan mereka yg bersusah payah mendalami ilmu sejarah, ni bukan benda baru. memang dah di buktikan manusia terawal muncul dari afrika. Semua sejarawan tahu benda tu https://www.smithsonianmag.com/science-nature/how-africa-became-the-cradle-of-humankind-108875040/ memang tdk boleh disangkal lagi. Tetapi manusia ni hidup berpindah randah sampai ke benua amerika dan setelah beribu2 tahun, rupa asal manusia pun berubah. Sbb tu org putih berkulit putih, org cina berkulit kuning, melayu berkulit sawo matang dan sebagainya. Nenek moyang manusia berasal dr afrika, tp setelah beribu2 tahun diasimilasikan ke environment masing2 mereka berubah. Ni bukan macam pindah ke london terus jadi mat salleh. dia memakan masa yg lama. Yg mamat hangpa dok perlekeh tu byk baca sejarah, dah tahu kelebihan dan kekurangan org melayu. Dah tahu perangai org melayu yg sgt pentingkan agama dr bangsanya sendiri. Klu x pwrcaya kata org, baca, kaji balik ada betul ke x. bukan terus hentam je.

1 week ago

jawa kat kedah ada....short form dia 'jadah' :)

2 weeks ago

ralat yusuf kalla asalnya dari sulawesi selatan, kabupaten bone. salam saya dari palembang dan lampung >sumatera

2 weeks ago

Bahase Melayu paling tue adelah bahase Semende, ade di pedalaman sumatera selatan, basenye berdialek e same dengan malaysia, kosakatenye adelah base melayu yang masih original.

2 weeks ago

SEMASA PERTOGIS MENYERANG MELAKA SEGEROMBOLAN SAUDAGAR CHINA MEMIHAK KEPADA PERTOGIS. MEREKA BANTU MENENGGELAMKAN JONG-JONG (KAPAL BESAR) MLIK KERAJAAN MELAYU MELAKA SECARA RAHSIA. MAKA JATUHLAH MELAKA KETANGAN PENJAJAH SELAMA LEBIH 400 TAHUN. DALAM MASA TU SAUDAGAR DAN PENDATANG CINA MENGAMBL KESEMPATAN UNTUK MONOPOLI PERDAGANGAN YANG HAK ASALNYA MILIK MELAYU. KETIKA HAMPIR MERDEKA TAN CHENG LOKE TELAH BERMAUFAKAT DENGAN BRITISH UNTUK MENYERAP WARGA CHINA MENJADI WARGA NEGARA MALAYSIA. BUKAN ITU SAHAJA SETIAP ORANG CHINA HADIAHKAN 1 HINGGA 1000 HEKTAR TANAH SEBAGAI ASET. ASET ITU PULA TERLETAK DIKAWASAN BANDAR YANG BERNILAI TINGGI. ORANG MELAYU TIDAK DBERI APA-APA, MEREKA HANYA LAYAK UNTUK MENEBAS HUTAN RIMBA LALU DI BERI GERAN TANAH. ITU SAHAJA. INI BUKAN AKU REKA CERITA TAPI DI KAJI OLEH SEORANG ILMUAN . SILA LAYARI :



https://www.youtube.com/watch?v=Y-1mtbsXFoo

3 weeks ago

Kerajaan melayu kedah tua dan kerajaan melayu kelantan adalah antara kerajaan melayu tertua selain drpd kerajaan melayu pattani

3 weeks ago

Rasis

3 weeks ago

Informasi yang sangat berharga mengenai sejarah Melayu di nusantara
, saya seorang dari suku Melayu asal Medan, Sumatera Utara, Indonesia sangat terkesan dengan sejarah dan jatidiri Melayu yang telah Professor sampaikan, yang selama ini banyak belum diketahui. Terimakasih saya haturkan kepada Professor, semoga anda senantiasa dalam lindungan Allah Swt.

4 weeks ago

👍👍👍👍👍

4 weeks ago

tapi PM suka bahasa english..

1 month ago

Adat bersandi syarak
Syarak bersandi kitabullah
Salam dari Bumi minang kabau🇧🇪🇧🇪🇧🇪🇧🇪🇧🇪🇧🇪🇧🇪🇧🇪🇧🇪

1 month ago

Suku sunda melayu bukan ?

1 month ago

Salam Admin Majlis Ilmu Pulau Pinang, terima kasih di atas video yang dikongsi berkenaan Prof Dr. Adul Mua'ti yang begitu terperinci dan sangat hebat. Saya sangat tersentuh dengan kenyataan beliau selepas menyatakan yang mempertahankan Tanah Melayu adalah daripada golongan agama. Menjadikan saya begitu kuat untuk menuntut lebih banyak ilmu akhirat dan dunia untuk menyahut cabaran kata-kata 'layu' yang selalu menyisihkan dan memperlekehkan orang-orang Melayu. Terima kasih Prof dan admin.

1 month ago

Professor i m very much interest in history, can u pls make vedio of andamese, negrito, semang, sentinel, proto malay etc.Pls do explain of these ppl, i also recommend u guys to watch very interesting YouTube titled origin of malays.

1 month ago

Antara Prof UPM yg dikasihi..
Masih segar diingatan kuliah beliau..
KTDI 98-2004

1 month ago

1:01:00 selalu saya dengar cerita tak betul pasal Singapura di Malaysia. Saya di Singapura tak perdah dengar pulak

1 month ago

Alhamdulillah, menghayati pembentangan ini selama 2 jam benar-benar memberi kefahaman tentang jatidiri dan sejarah gemilang Bangsa Melayu

1 month ago

Saya dibesarkan di Yan, Kedah. Benar, rakan-rakan saya ramai yang berketurunan Aceh di Yan Kedah

1 month ago

MELAYU BERASAL DARI PERKATAAN ARAB MA LA UU, BERMAKSUD ' KUMPULAN". ZAMAN KEDAH TUA KETIKA MERONG MAHAWANGSA MASUK ISLAM PELBAGAI ETNIK DI KEDAH TUA YANG MASUK ISLAM DIBERIKAN IDENTITI BARU SEBAGAI SATU BANGSA ISLAM .....LAMA KELAMAAN BANGSA ISLAM ITU DI SEBUT "MELAYU'. SEBAB ITU DALAM PERLAMBAGAAN MELAYU ITU MESTI ISLAM.

1 month ago

Pala bana. Jangan duk dengaq ceramah ustaz jari tengah tu.

1 month ago

Jgnlah berpecah warga nusantara,,,,kita semua sama sahaja tengok saja warna kulit kita

1 month ago

sampai habis ak tgk. menarik do prof ni ulas.

1 month ago

Melayu dan BIGO sangat kritikal natif kerana mula keluar jenama di tanah sendirian WAN saman mana tahun masih pada 90 an ... Beego untuk menaikkan artis tersebut tetapi telah terjadi murka pada silap beliau pada jenis tawas dilakukan... PK timbul dari teka teki pk2121 jika masih jelas pada minda.
Sama juga muka buku atau Facebook ... ada seketika hanya muka buku sahaja dari kata Facebook untuk mempertahankan bahasa Melayu tetapi ampas kerana Inggeris juga digunakan . Nama Mark zuckenberg, penaip kamu baca ini lah menjadi kenal bersama rakan sebaya saya ...1996

1 month ago

Melayu hilang pada diam tinggalkan taipan dan kata menghanyut tinggal jadi nama tempat, kata harian, buku, budaya, adat, laras bahasa...

Sebagaimana kisah Seperti Sungkai dari pohon yang sangat kuat kenal telah orang menggunakan untuk ubat dan ringan bersama pandai besi sesuai dengan bingkas tangan ... jadi cerita tuntutan nama Sungkai di Kalimantan ialah dari kokokan ayam bersesuaian syiling pemberian sultan Melaka lama kerana warisnya ketika 1998 sedang melawan ajuk ayam seberang ulu sungai kecil klah antara tanah sendiri ... selepas suka melihat peta atlas lama irianjaya di kalimantan hingga jadi Sungkai di kalimantan.... mana Melayu hilang ialah orangnya menjadikan diam tidak suara, tulis, taip,dengar,lihat,rasa dan sebagainya .

1 month ago

9 naga dan banyak taipan.

1 month ago

The most valued 2 hours

1 month ago

jati diri malayuhanyut di sebabkan peimpin melayu selepas merdeka yang menjeruk minda melayu

1 month ago

brapa bnyk dokumen sejarah meayu yg berada dieropah...semua bukti itu sedikit sebanyak sudah dihapuskan...

1 month ago

Terima kasih prof. Banyak ilmu yg saya dapat dari pendedahan prof. Semua org melayu wajid tonton video ini untuk tambahkan pengetahuan.

1 month ago

Why cannot accept Icerd?

1 month ago

Sedih tgok melayu malaysia skg.Nasib tk dibela

1 month ago

+Wak Hashim .Sedih Melayu jdi Munafik Pengkhianat dngn masjid Barua kpda Bangsa Asing dn Umat Kapir.

1 month ago

Apa sedih melayu kana kerja kuat jangan malas 6

1 month ago

Melaka runtuh kerana harta melaka englis menang semua diorang rembat pastu buat dpt nama

1 month ago

Patut nya kerajaan yang kena buat benda2 mcm tu tapi saya tengok kerajaan malaysia ni macam saja nak sembunyi kan identiti melayu dan malaysia 😤

1 month ago

Majoriti orang Indonesia memang sangat tidak suka kepada orang Malaysia. Katanya, melayu itu bermaksud 'orang yang lari'

1 month ago

Itu betul, dan sebenarnya penduduk asli jakarta yg kita sebut suku betawi itu adalah dulunya sekelompok sedikit etnik melayu dari sumatra

2 months ago

Mohon maaf jusuf kalla wakil presiden indonesia itu orang keturunan bugis,lahir di sulawesi selatan

2 months ago

Betul. Isteri yang minang.

1 month ago

JAWA BUKAN MELAYU !!!
Lihat bahasa kalian tidak sama dengan bahasa jawa...
Lihat Aksara Jawa yang Indah, melayu tak punya aksara...
Lihat budaya kalian jauh berbeda dengan jawa.....
Lihat sastra kalian !! Hanya sedikit sekali ...
Lihat sastra jawa ada tembang, mocopat, babat jawa, serat-serat dan banyak lagi
Lihat dan pikirkan....
Tetaplah jawa adalah melayu???

2 months ago

Klu x faham..jgn kritik..diam2 jer, jgn jadi org yg pemecah belah bangsa melayu..MELAYU the best

1 month ago

+nk gaming .Majoriti Komunis nih Cina. Tak kan Nigeria pulak.

1 month ago

+Rizqi Setyawan .Bangsa ini Melayu. Bangsa Melayu nih luas. Bukan hnya Malaysia aja. Bodo. Jawa tu Etnik, Suku. Bodo.

1 month ago

+Muhammad Nurazam
Kenapa nama Tionghoa harus nama indonesia itu faktor
1.pemberotakan pki 1965 walau bukan China dalangnya tapi komunis identik denggan mereka
2.tidak ada Yang mengecilkan suku melayu saya suku batak termasuk suku melayu tua Yang pertama mendiami nusantara
Gerombolan melayu muda datang
terakhir kalau di lihat dari sejarah
3.demo tanggal 8.12.2018 itu demo menuntut apa Bukan menolak undang2 RAS

2 months ago

+nk gaming 2. jika jawa menghormati suku lain. kenapa cina di indonesia tidak dibenarkan memakai nama bangsanya sendiri? seperti kami di malaysia. lee Chong Wei adalah cina yang lahir di Malaysia. Jika jawa menghormati suku lain. Kenapa tiada sekolah yang mengajar setiap suku-suku yang ada di Indonesia? Seperti Malaysia yang ada sekolah Cina dan sekolah India.

2. Bahasa resmi di Malaysia adalah bahasa melayu tetapi kami disini dibenarkan mengunakan bahasa cina dan india. Cina dibolehkan mengunakan bahasa cina. India juga bisa mengunakan bahasanya. Tiada masalah. Marilah datang ke Malaysia kawan. berjumpa dengan orang cina dan india di malaysia tanya mereka apakah bahasa ibunda mereka subur disini? Di beberapa kawasan di Malaysia papan tanda jalan di Malaysia ada 3 bahasa yang digunakan. Bahasa melayu, cina dan india. Apakah itu yang anda katakan kami merasa Melayu lebih dari segalanya?

3. Saya tidak kisah melayu itu dari mana datangnya. Dari daratan china kek dari tanah besar arab kek dari india kek. Jika namanya Melayu yaaa dia tetaplah Melayu. Saya berbangga mengatakan saya bangga menjadi melayu yang lahir berasal dari tanah melayu. Sudah dengar sampai habis apa yang dibicarakan oleh prof tentang tamadun terawal di asia tenggara iaitu sungai batu? itulah nenek moyang kami orang2 melayu di tanah melayu. Anda pergilah ke daerah Pattani Thailand. Mereka masih tebal dengan sifat Melayunya dan tidak ragu mengatakan mereka Melayu Pattani. Di kemboja khmer lihat mereka masih mengelarkan diri mereka melayu walaupun mereka bukan islam. Ini bukan soal menbanggakan ras wahai kawan. Ini hanyalah pembuktiaan bahawa melayu bukan bangsa kecil seperti yang diberitakan banyak media.

Ayo kita berdebat dgn fakta

2 months ago

Waspada... Hati hati dengan sifat Chauvinisme...
Mereka membubuhkan atau menambahkan kata melayu dengan nama etnis... Seperti melayu bugis, melayu Jawa, melayu India, melayu apalah... Hati hati seakan akan mereka menempatkan derajat etnis melayu di atas etnis lainnya.. Ibarat kata melayu kelas 1 dan seakan akan etnis lain kelas 2 & 3...
Memangnya malaysia itu MELAYU ASLI? kalau kalain sebut etnis lain dg tambahan melayu... Seharusnya kalian sebut diri kalian MELAYU MALAYSIA atau MELAYU SEMENANJUNG MALAYA... BUKAN HANYA MELAYU SAJA... Chauvisme!!!
Lihat Jawa punya Aksara atau tulisan yang rumit seperti halnya Thailand ... Melayu punya kah seperti itu? Melayu tak punya aksara... Contoh saja mereka hanya mengambil tulisan dari ARAB!!! Dijadikan jadi tulisan jawi
Dan ya you have heard lagi lagi dia mengklaim Arab dan Pakistan sebagai melayu... Mengerikan!!!! Seperti mencampur adukkan fiktif dengan fakta!!!
Are you sure Arab dan Pakistan itu melayu?!?!?!?
Jussuf Kala saja sudah salah... Beliau bugis bukan minang!

2 months ago

+Tutut Durajat hg baca balik komen brother atas tu..

1 week ago

+Rizqi Setyawan indon babi anjing..jawa kontol..jawa makhluk manusia terlaknat atas muka bumi ni..jawa murtad hindu pariah..hahaha islam kejawen jawa kontol anjing

1 week ago

camana org pakistan n arab boleh disebut org melayu pulak? kalau jawa,bugis,aceh,minang,banjar mmg rumpun melayu pun.. pelik betul malaysia ni..

1 week ago

Hang Emir Tiruuuuu????? Coba beri salah satu contoh tulisan yang sama denga aksara Jawa???? Semua tulisan di dunia ini memiliki keterkaitan dan satu akar yang sama, tak pantas chauvisme... Apalagi RASIS yang seperti kamu ucapkan... Tak Usah Takabur lah kau....
Aku yakin ALLAH SWT AKAN MEMBINASAKAN ORANG ORANG RASIS.

3 weeks ago

Haha goblok lu..melayu ada tulisannya sendiri sebelum tulisan jawi..tulisan rencong,kavi,jawi..haha daripada jawa tiru hindu aja😂kontol hindu kejawen haha

1 month ago

Wakil Presiden Jusuf Kalla yakin orang Minang???? Bukannya Bugis!!!

2 months ago

Alhamdulillah

2 months ago

Mempertahankan bangsa melayu bukan kerja yg mudah asalkan kita berganding bahu semua boleh direalisasikan. Yg kuat bantu yg lemah. Yg lemah memperkasakan yg kuat. Hasad dengki dibuang ke tepi. Hati2 melayu, sentiasa junjung agamamu, jinjing bangsamu. Di luar sana ada yg sedang mengintai kesejahteraan yg makin pudar.

2 months ago

Skill buat layar buluh dah hilang. Dah tak reti buat apa-apa dah.

2 months ago

👍👍👍👍

2 months ago

👍👍👍

2 months ago

🖒🖒🖒

2 months ago

🖒🖒🖒🖒

2 months ago

👆👆👆

2 months ago

👆👆👆

2 months ago

Utk pengetahuan sume..salah satu pedang Nabi SAW dibuat di Kedah Tua..dtg dr Tamadun Sg Batu, Kedah..

2 months ago